Anathema

mars 17, 2008

Er Dagbladet tjent med å være så tendensiøse?

Arkivert under: Medieetikk, Religion, feminisme/kvinnesak — Anathema @ 4:09 pm

I nettavis-konkurransen “Hvem kan lage den mest tendensiøse kronikktittelen?” slår Marte Michelet i dag til med “Muslimhore”. Gratulerer, Michelet, du har funnet en kronikktittel som er enda mer populistisk enn “Hvilket makabert svik!”. Jeg tenker aftenposten.no er grønne av misunnelse.

Hurra, dette vil nok føre til et rekordhøyt antall leserkommentarer – til og med mer enn det Mads Larsen greier å dra inn på en god dag. Gratulerer til dagbladet.no også! Som alle vet, betyr hvert ekstra klikk kroner i kassa.

Michelet syntes ikke hun var tendensiøs nok på kvinnedagen, som hun brukte til å diskutere islam. Islam på kvinnedagen – da tok hun kanskje opp at kvinners stilling i muslimske land generelt er dårligere enn i Norge, spør du? Nei, feil. Hun synes vi burde slutte å snakke om dette, i hvert fall ikke så høylydt. I stedet brukte hun dagen til å komme med den interessante påstanden at “kampen for likestilling er kuppet av islamkritikere” .

Norske feminister kan heretter se frem til å møte skyts fra to hold: Enten er de for navlebeskuende og bryr seg for lite om sine søstre i land der kvinnens stilling er dårligere – eller de får kritikk for at de våger å diskutere muslimske kvinners stilling, for da er de nemlig “brune” iflg. Michelet (dvs. fascister)! Godt å se at retorikken sitter løst.

Og i dag følger hun opp med nok et tendensiøst innlegg, hvor hun lekende lett generaliserer fra et par hatmailer hun har mottatt, til alminnelige tendenser i samfunnet. Disse mailene er nemlig en “indikasjon på nettopp den tendensen [hun] forsøkte å advare mot på 8. mars: At mange av dem som gir seg ut for å være opptatt av likestilling og muslimske kvinners rettigheter, i realiteten er urtypiske rasister og sexister.”

Så fint – hun har mottatt et par hatmailer, og dermed blir mange av dem som sier de er opptatt av muslimske kvinners rettigheter til urtypiske rasister og sexister! Hun utdyper ikke hva hun mener med “mange”, men det kan vel være rimelig å anta at det utgjør en betydelig andel av oss som er opptatt av muslimske kvinners rettigheter? Jeg er kvinne selv, men det forhindrer kanskje ikke at jeg innerst inne er en sexist, og at det egentlig er et uttrykk for kvinnehat når jeg bekymrer meg for muslimske kvinners rettigheter? Kanskje, hvis jeg begynner å snakke mer om hvor bra kvinner har det i muslimske land, så blir jeg en ekte kvinnesaksforkjemper i Michelets øyne?

Ja, Marte Michelet, du har rett. Dette er “usaklig brunbeising” – svært usaklig brunbeising! Men trøsten er at fra dette punktet kan det bare gå fremover med kronikknivået i Dagbladet.

Oppdatering 18. mars 2008:

Les også denne glimrende kronikken på document.no. Den stiller muntre spørsmål ved Michelets troverdighet.

9 Kommentarer »

  1. Er det lov å bare si “ææææh…” og riste oppgitt på hodet nå?

    Comment av Cat — mars 17, 2008 @ 6:47 pm

  2. Jeg skjønner bare ikke hva som er Michelets agenda. Det virker som hun forsøker å beise alt forsvar av muslimske kvinners rettigheter i brunfarge. Det er selvsagt synd og skam at islamofobiske nynazister bruker feminisme som dekke for sin virksomhet. Men det hjelper lite å sette norske feminister i bås med disse. Norske feminister, som i bunn og grunn har vært svært forsiktige med å kritisere undertrykking i Islams navn….

    Comment av Windingstad — mars 17, 2008 @ 8:15 pm

  3. Cat: Ja, det er vel ikke så mye annet å gjøre..

    Windingstad: Jeg lurer på om Michelet – fordi hun er langt til venstre – har følt seg tvunget til å ta et valg mellom forsvar av islam (som hun nok oppfatter som nødvendig antirasisme) og forsvar av kvinners rettigheter.

    Det ER vanskelig å kombinere absolutt kulturrelativisme med en markert sans for egne verdier.

    Selv er jeg ingen kulturrelativist. Jeg mener at kvinners stilling i muslimske land, samt vanskelighetene og isolasjonen til en del av de pakistanske og somaliske kvinnene Norge, taler tydelig om at kvinner har det dårligere under islam. Dette er ikke individbasert eller tilfeldig – det er systematisk.

    Men det som virkelig irriterer meg i innlegget til Michelet er ikke hennes politiske ståtsted, men det at hun argumenterer så uredelig. Man kan ikke lese et par hatbrev fra norske menn og generalisere til at “mange” mener ditt og datt. Høyresiden slipper ikke unna med det, og det burde ikke venstresiden heller.

    Jeg skal forresten besøke bloggen din senere – den så interessant ut!

    Comment av Anathema — mars 18, 2008 @ 10:05 am

  4. Jeg synes også utspillene fra Michelet er merkelige, og uansett så er det veldig overdrevet å hevde at feminismeretorikken er kuppet! Den er ikke kuppet av brunbeisere, og de som eventuelt har brunskjorta gjemt under lusekofta vil bli avslørt før eller siden. Og i mellomtiden får vi bare fortsette å tale våre medsøstres sak. (Uten at jeg herved gir noen uforbeholden støtte til Storhaug)

    Comment av HvaHunSa — mars 18, 2008 @ 3:36 pm

  5. HHS: Nei, meg bekjent står kampen for likestilling sterkest på venstresida, der Michelet selv er, så det virker noe søkt å påstå at brunskjortene har kuppet den.

    Se også Fjordfitte, som skriver godt om dette. Jeg er kanskje ikke enig i at db.no lider av femifobi, men Michelet taler i hvert fall ikke kvinnenes sak for tiden. Og jeg kan ikke se at hun tjener noens sak med å spissformulere seg så til de grader.

    Når det er sagt, så synes jeg Storhaug spissformulerer seg altfor mye også, men jeg pleide å ha større respekt for Michelet. Hun har skrevet gode kronikker før.

    Honestthinking.org og deres rase- og biologiprat tar jeg absolutt avstand fra, men de prater jo ikke kvinnesak heller, så det kan ikke være dem Michelet mener.

    Comment av Anathema — mars 18, 2008 @ 4:26 pm

  6. Kvaliteten på den offentlige debatten på Dagbladet er vel slik vi kan forvente i fra en kommersiell nettavis?

    Comment av Admiral_Gringo — mars 18, 2008 @ 6:55 pm

  7. Admiral: Man skal kanskje ikke forvente all verden fra en kommersiell nettavis? Og visst er Dagbladet spekulative og ensidige i sin nyhetsdekning, men jeg har tidligere hatt inntrykk av at de tar sin rolle som aktør i samfunnsdebatten sånn halvseriøst, i hvert fall.

    Man kan jo være enig eller uenig, men argumentasjonen bruker å være noenlunde rasjonell.

    Men de to siste innleggene til Michelet synes jeg ikke har hengt på greip. Både ordvalg og resonnementer minner mer om nivået i kommentarfeltet under enn de ordinære debattinnleggene.

    Sjekk også document.no for oppklarende kommentarer rundt hva som er galt i Michelets innlegg.

    Comment av Anathema — mars 18, 2008 @ 7:14 pm

  8. Det er i alle fall lett å få lesarar. Det er berre å seie noko skikkeleg dumt og openbert feil.

    Comment av Avil — mars 19, 2008 @ 4:50 pm

  9. Avil: Ja, det kan virke sånn. Se ellers abres knallgode post om Michelets brunbeising. Hans post er veldig mye mer belysende enn min, som ble skrevet litt i affekt *host*.

    Comment av Anathema — mars 19, 2008 @ 5:20 pm


RSS feed for kommentarer på dette innlegget. TrackBack URI

Kommenter

Blogg på WordPress.com.