Anathema

februar 25, 2008

Gruppevoldtekt lønner seg ved erstatningsutmåling

Les viktig post hos Drusilla i dag:

Drusilla refererer til en kronikk i Aftenposten, der dr.juris. Bettina Banoun kommenterer en høyesterettssak vedr. erstatningsansvar etter en gjengvoldtekt.

Oppdatering 26. februar 2008: Denne bloggposten finner du også på dagbladet.no.

Retten fant (med 4 mot 1) at disse voldtektene, som foregikk fra torsdag kveld til fredag morgen, var å betrakte som én og samme skade i henhold til Lov om skadeserstatning av 13. juni nr. 26 1969. Denne betraktningen førte igjen til at det ble satt et øvre tak på erstatningsutmålingen – fordi det dreide seg om én, særdeles skjerpende voldtekt – slik at voldtektsmennene hver for seg må betale mindre (ca kr 40 000) enn om de uavhengig av hverandre hadde voldtatt jenta (kr 100 000 for en “normal”, ikke-skjerpende voldtekt).

Tvisten dreier seg i hovedsak om en fortolkning av erstl. § 5-3. Første ledd pålegger solidaransvar for “samme skade” voldt av flere. Det betyr at skadevolderne blir gjensidig ansvarlige for erstatningsbeløpet.

Slik flertallet ser det, følger to konsekvenser av dette:
1) Solidaransvar gir kun grunnlag for erstatningsutmåling for en enkelt hendelse.
2) For at hver skadevolder skal ilegges et separat, eller proratarisk, erstatningsbeløp, må man definere hendelsen som flere skader.

Les hele dommen her: http://www.domstol.no/upload/HRET/Internett/Avgjørelser/SAK%202007-639.pdf.

Dette med hvorvidt et hendelsesforløp kan betraktes som én eller flere skader, er kjent fra flere juridiske fagområder og må fastsettes etter skjønn i hver enkelt sak. Det er derfor ikke uvanlig med dissens i panelet, slik det var i denne saken.

Det skal også i prinsippet være spillerom for rimelighetsbetraktninger etter norsk rett, så det burde ikke være noe i veien for å vektlegge både offerets lidelse og samfunnspreventive hensyn.

Disse mulighetene til å yte skadelidte rettferdighet benyttet ikke dommerflertallet seg av.

Jeg opplever det som en personlig krenkelse av min rettsfølelse når førstvoterende på følgende måte begrunner at det må være snakk om én og samme skade: “Det er ikke tvilsomt at A ble utsatt for en rekke krenkelser i Xveien. Fire av ankemotpartene hadde samleie med henne, noen av dem mer enn én gang. B bet henne i brystet da hun forsøkte å sette seg til motverge. Jeg kan imidlertid i forhold til ankemotpartene vanskelig se at det foreligger mer enn én – stor – skade som A kan kreve erstatning for.”

Dissenterende dommer Skoghøy, derimot, forklarer på en god måte hvorfor en gruppevoldtekt må være å betrakte som flere atskilte krenkelser. Man kan ta utgangspunkt i hvordan offeret selv opplever en serie voldtekter – som én hendelse eller flere.

Eller for å bruke et annet grep: Dersom én voldtektsmann skulle ha smittet skadelidte med hiv, skal da alle som voldtok være å betrakte som delaktig i denne smitteoverføringen? For det må jo bli konsekvensen dersom en gruppevoldtekt alltid er å betrakte som én og samme skade eller krenkelse.

Som dissenterende dommer påpeker: Erstl. § 5-3 om solidaransvar er der for å beskytte skadelidte. Paragrafen skal sikre at hun får dekning for erstatningsbeløpet og er ikke ment å skulle begrense hennes muligheter til å få høyere erstatning. Da vil nemlig loven virke mot sin hensikt.

Videre kan jeg vanskelig se at det er noe i veien for at hver skadevolder kan være solidarisk ansvarlige for hvert sitt fulle, separate erstatningsbeløp.

Dissenterende dommer poengterer dessuten i Aftenposten at det var fire kvinnelige dommere som valgte å betrakte dette som én og samme skade, mens den eneste mannlige dommeren tok dissens. All ære til ham, men jeg håper kjønnsfordeligen var en tilfeldighet; ellers skammer jeg meg på vegne av mitt eget kjønn i dag.

Jeg håper også det er en tilfeldighet at det er en påfallende distanse angående sosial bakgrunn og ressurser mellom de dømmende (dommere Bruzelius, Coward, Stabel og Gussgard) og skadelidte, som var 16 år, rusmisbruker og bodde i en barnevernsinstitusjon.

Skadelidte var påvirket av heroin da hun ble voldtatt, og dette gjorde at hun ikke greide å sette seg til motverge. Da voldtektsmennene neste dag var ferdig med henne, dumpet de henne utenfor et hotell, blødende fra et åpent sår i underlivet. Ved legeundersøkelse ble det konstatert at “A hadde store smerter i skjeden. Hun hadde hevelser, rødhet, det var et åpent sår i skjeden og det sivet blod kontinuerlig. Smertereaksjoner og krampe gjorde det umulig å føre finger eller undersøkelsesinstrumenter lenger inn i skjeden enn noen centimeter. (…) I tillegg til skadene i skjeden hadde hun flere blåmerker på bryst, hals og lår.” Voldtektene førte dessuten til at A-s rusmisbruk, som hadde vært avtagende, akselererte fordi hun fikk store psykiske skader.

Som dissenterende dommer ganske riktig påpeker, har også kvinner som sliter med rusproblemer, krav på et liv uten vold og overgrep. Han påpeker dessuten at en gruppevoldtekt er mer skjerpende fordi skadevolderne kan hjelpe hverandre å holde offeret fast og oppmuntre hverandre til videre ugjerninger. Det bør derfor ikke fremkomme noen rabatt i slike saker.

Men det viktigste er, som Banoun skriver i Aftenposten, at det er et stort problem at denne dommen strider i mot vanlige folks rettsoppfatning. Og som hun videre påpeker, føyer den seg inn i en rekke domsavsigelser hvor Høyesterett (og for så vidt også de lavere rettsinstanser) har ilagt altfor lav straff og/eller kompensasjon for seksualovergrep. På dette området er rettsinstansene på kollisjonskurs med folket, og det er et alvorlig demokratisk problem som domstolene bør ta innover seg.

Lovgiverne har også et ansvar for å gripe inn og endre loven(e) når domstolene er i utakt med samfunnets rettsfølelse.

La oss håpe at Høyesterett tar til vettet og bruker neste anledning til å avsi en dom som bryter med denne urimelige avgjørelsen.

Denne saken utgjør for øvrig et interessant innspill i debatten om juryordningen. Kan det være så ille å dømmes av sine likemenn, når ens “overmenn” behandler en så uverdig?

18 Kommentarer »

  1. Det er trist når det norske lederskapet tillater at en gruppevoldtekt skal få ett preg av ett spleiselag.

    Dersom man bare er mange nok, blir jo voldtekten nesten “gratis” da?

    Kanskje man burde voldta 100 menn i lag?

    Bip Bip – Billig…

    Comment av Admiral_Gullars — februar 26, 2008 @ 9:31 am

  2. Jepp, stusselige greier.

    Hundre mann som deler på en erstatning på 100 000 – det blir jo bare en tusenlapp på hver, det. Nesten gratis, som du sier…

    Comment av Anathema — februar 26, 2008 @ 12:40 pm

  3. Glitrende artikkel, hele den saken er en vits, og et hån mot offeret, og ja, et hån mot alle oss som har en helt annen rettsoppfatning en det de dommerne utviser.

    Hvis hun ble voldtatt på vei hjem fra byen av en mann, og når han var ferdig, så ble hun liggende forslått og bevisstløs en stund. Om det da i samme øyeblikk kom en annen forvrengt voldtektsmann forbi, og voldtok henne igjen. Er det ett sammenhengende, eller to separate overfall da?

    Comment av HvaHunSa — februar 26, 2008 @ 10:37 pm

  4. HHS: My point exactly. Som dissenterende dommer skriver: For hver gang en ny mann trenger inn i henne, og for hver mann som velger å få sædavgang i henne, så må hun oppleve det som en ny krenkelse.

    Så hvordan kan dette være én og samme skade?

    Og hvor sannsynlig er det at han som bet henne i brystet er den samme gjerningsmannen som flerret opp skjeden hennes? En og samme skade – I don’t think so…

    Hygg hygg å få besøk av deg på siden min forresten – og takk for at du har linket til meg i lenkegjengen din :-)

    Alt godt,
    Anathema

    Comment av Anathema — februar 26, 2008 @ 11:15 pm

  5. Hei! Du har lagt inn en noe kryptisk kommentar på bloggen min. Jeg setter pris på om du forklarer nærmere hva og hvem det gjelder.

    Comment av Sukkerspinnengelen — februar 27, 2008 @ 3:05 pm

  6. Hei, sukkerspinnengelen!

    Takk for tilbakemelding. Var ikke klar over at det var kryptisk – trodde det fulgte med en lenke.

    Her:

    http://syvforlykke.wordpress.com/2008/02/26/min-forakt-for-en-viss-blogger/#comment-1360

    forklarer jeg hva meg mener. Fint om du gidder å gå dit og lese det.

    Jeg er veldig tilhenger av at dette diskuteres på bloggen der det fremkommer – og ikke i blogger rundt omkring. Tror ikke det har noen særlig effekt.

    Jeg har fått noen tilbakemeldinger på at det kan virke som jeg driver med alliansebygging, så jeg vil gjerne understreke at det ikke er hva jeg prøver på. Er bare ei jente i cyberspace som ikke liker personhets.

    Comment av Anathema — februar 27, 2008 @ 4:14 pm

  7. Vel, jeg går ikke inn på Maria Mytterist sine sider, så da ser det ut til at jeg går glipp av informasjonen. Hvis det er ho som driver med personhets så er det ingen overraskelse for meg. Det har ho drevet med før.

    (Det hadde vært greiere å skrive dette på e-post til deg, men jeg kan ikke finne den.)

    Comment av Sukkerspinnengelen — februar 27, 2008 @ 4:28 pm

  8. Ok, det respekterer jeg.

    Jeg prøver å være mest mulig redelig også overfor Mytteristen ved å si det jeg har å si direkte til henne – derfor kun denne henvisningen til hennes sider. Tror dialog er en bra ting.

    Alt godt,
    Anathema

    Comment av Anathema — februar 27, 2008 @ 4:43 pm

  9. Ok. Da høres det ut som jeg hadde rett i mine mistanker.
    Jeg var mest mulig redelig og sa det direkte til henne for ca et år siden. Ho sletta deretter flere poster som sjikanerte en bestemt blogger. Siden har jeg altså ikke besøkt hennes blogg.

    Comment av Sukkerspinnengelen — februar 27, 2008 @ 4:55 pm

  10. Hei

    Ville bare si fra at jeg slettet kommentaren din vedrørende mytterist posten, ikke fordi jeg var uenig (for det er jeg absolutt ikke), men jeg kom til at jeg ikke vil linke til posten, siden den inneholder personhets. Jeg kommer istedet til å si min mening der.

    Jeg tviler på at det nytter samme hvor mange vi er, hun er en veldig bitter dame, men det er fint å få støtte for den som er uthengt, så jeg er glad så mange har reagert.

    Og du er velkommen i bloggen min anytime :)

    Comment av minneapolise — februar 27, 2008 @ 5:21 pm

  11. Sukkerspinnengelen: Ok, skjønner.

    Minneapolise: God idé – og takk for det. Jeg skal nok stikke innom bloggen din. Jeg er helt ny i Bloggerbyen og oppdager nye blogger hele tiden :-)

    Comment av Anathema — februar 27, 2008 @ 5:36 pm

  12. Da må jeg si velkommen hit, og jeg håper du ikke er for skremt av mytteristen, folk flest i bloggerbyen er veldig hyggelige oppegående mennesker som respekterer hverandre :)

    Comment av minneapolise — februar 27, 2008 @ 7:38 pm

  13. Minneapolise, takk for det, så hyggelig :-) Alltid godt å bli ønsket velkommen på et nytt sted.

    Nei, Mytteristen skremmer ikke meg. Hun sier rett ut hva hun mener, og det er jo for så vidt greit å forholde seg til, selv om jeg altså er dønn uenig med henne i hvorvidt man bør publisere personangrep.

    Comment av Anathema — februar 27, 2008 @ 7:51 pm

  14. Nykomlingspørsmål:
    Pussig – kl 17:55 står det “kommentar slettet – dette innlegget er fjernet av forfatteren”. Jeg har ikke slettet noen kommentar – menes det forfatteren av kommentaren?

    Comment av Anathema — februar 27, 2008 @ 7:54 pm

  15. Et lite spøkelse var innom her ;-) Kommentaren min kom opp to ganger, så jeg sletta den ene. Og da var jo jeg forfatteren!

    Comment av Sukkerspinnengelen — februar 27, 2008 @ 9:00 pm

  16. Sukkerspinnengelen: Ahaaa, takk for oppklaringen og tålmodighet med mine idiotspørsmål :-)

    Tenkte det måtte være noe sånt…

    Comment av Anathema — februar 27, 2008 @ 9:28 pm

  17. Ikkeno’ problem! Det er vanlig å stille slike spørsmål.

    Det eneste jeg har lyst til å påpeke, som jeg også nevnte i stad, det er at det er utolig nyttig med en e-postadresse som man kan nå deg på. Den kan jo godt kamufleres slik at ikke du får spam.

    Det hadde vært greit å sende hint om personsjikane til folk sine e-poster enn i kommentarfelt. Eller hur?

    Comment av Sukkerspinnengelen — februar 27, 2008 @ 9:40 pm

  18. Jepp, du har vel rett i det. Coming up.

    Comment av Anathema — februar 27, 2008 @ 10:31 pm


RSS feed for kommentarer på dette innlegget. TrackBack URI

Kommenter

Blogg på WordPress.com.